<今日の気になるアジアニュース 2025.07.09>

香港、タイ(2)、マレーシア、ベトナム(2)の話題を6つご紹介
  
<香港> 北環線、主線と支線の統合計画始動 2034年までに同時開通へ
 
港鉄(MTR)と香港政府は7月8日、北環線プロジェクトの第一段階の協定を締結。主線(古洞、凹頭、錦上路など)と支線(皇崗口岸、河套、洲頭など、全長6.2kmのトンネル区間)を一体化して進め、2034年までの同時開通を目指す。
整合はコスト削減と工期短縮が目的で、財政難とは無関係と港鉄は説明。支線は来年に設計提出予定で、中国本土の設計規格や施工ノウハウを活用する構想も。
開通後は「一地両検」制度(中国と香港の出入境手続きを同地で実施)を導入し、交通時間も大幅短縮。例として、錦上路〜古洞間の移動が60〜80分から約12分に短縮される。 
 
https://hk.on.cc/hk/bkn/cnt/news/20250708/bkn-20250708185405921-0708_00822_001.html
 
 
 
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北環線は東鉄線(East Rail Line)と屯馬線(Tuen Ma Line)を結ぶ
約10.7kmの地下鉄ループ線で、新界東西の交通を効率化します。
新たに5駅を設け、香港と深圳をつなぐ支線も整備されます。
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
<タイ 1> 中高速鉄道プロジェクト、フェーズ1(バンコク~コラート)を推進中
 
2025年7月7日、タイ運輸省は中国と共同で進める高速鉄道プロジェクト(バンコク〜ナコーンラーチャシーマ/コラート区間)の進捗を報告しました。全土14契約に分割され、うち2件はすでに完成、10件が施工中。契約3‑5区間(コククルア〜コラート、12.38km)は13.35%進捗中で、地上鉄道から高架化への設計変更を政府に提案中。契約3‑4区間(ラームタコン〜シーキウ他、37.45km)は96.8%完了。契約4‑5(バンポー〜プラケーオ)はユネスコ世界遺産の保護議論が終わり、2025年7月に契約締結予定です。
全体で45.6%の進捗率で、当初計画の2032年(タイ暦2572年)開通を目指し、運輸副大臣が施工加速を指令しています。現場では仮設線や回送線の整備を2025年8月までに完了させる計画です。
 
https://www.thairath.co.th/news/local/bangkok/2868960
 
 
 
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世界遺産配慮で地上から高架への変更で遅延していたのね。
今後、帳尻合わせの手抜き工事が行われなければ良いけど。。 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
<タイ 2> 「欲」にとらわれた農夫、狭い瓶の豆に手を抜けず教訓に気づく
 
ある農夫が瓶の底深く入った豆を取り出そうと、手で力いっぱい握るが抜けず混乱。近所の助言で、豆を放してから手を抜くと、簡単に抜けた。さらに瓶をひっくり返せば豆はすんなり手元に戻ることを理解。これは“執着”や“習慣”が素直な判断を妨げるという教訓話で、政治や日常の“固執”にも通じると結ばれる 。
 
https://www.thairath.co.th/news/local/2869256
 
 
 
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タイで言われるビジネスの教訓だそうです。
確かに欲に目が眩むと、こんな経験をしそうやね。
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
<マレーシア> 「スクールバス事故」連鎖止める!オペレーター協会加入を義務化へ
 
マレーシアのスクールバス運行業者・運転手による連合体(Coalition)が、政府に対しスクールバス運送業者の運行許可申請に際し、協会への加入を義務付ける制度を導入するよう要請しました。
 
・現状:7000台以上のスクールバスが協会未登録で運行。登録はAPAD(公共交通局)によるオンライン申請だけで、経験や運転履歴の確認がない。
・協会加入により安全研修やメンテナンス勉強会が受けられ、登録業者の安全意識向上が期待される 。
・義務化には年40リンギ(約1,200円)の会費がかかるが、多くの運転手は未加入。
・協会所属運転手には高齢者やシングルマザーが多く、最近では定員超過・事故も発生しており、改革の緊急性が増しています 。
・協会代表は「このままでは子どもの安全が“時限爆弾”のようだ」と強調 
 
https://www.malaymail.com/news/malaysia/2025/07/08/school-bus-safety-crisis-coalition-calls-for-mandatory-association-membership-to-safeguard-kids/183256
 
 
 
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会費は年40リンギ(約1,200円)だけ。
それなら義務化しても良いのではないか。
 
 
 
 
 
 

  
 
 

 
 
 
ベトナム 1> 南部から北へ人材移動──チャンスを求める若者と中堅世代
 
ベトナム南部(ホーチミン市)から北部(ハノイ)への労働者移動が増加している。国際関係専攻のビック・タオ氏(27歳)は、AIスタートアップにオンラインで参加後、2020年にハノイに正式転職。現在は人事マネージャーとして4倍の収入を得ている。サプライチェーン専門のヴォ・ドアン・チン氏(20年の経験)は、家電業界の会社から転職し収入30%アップを実現。しかし多くの転職者は試用期間中に辞めるケースもあり、成功は一様ではない。専門家は、南部の生産業中心から北部のハイテク・物流・電子産業への移行が背景にあると分析。Gen Z世代には好奇心旺盛な層も多く、ハノイ生活に馴染む人も増えているが、「南部の方が活気がある」と感じる人もおり、長期定着には未知数との指摘もある。
 
https://vnexpress.net/nhieu-lao-dong-mien-nam-ra-bac-tim-co-hoi-4907049.html
 
 
 
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ベトナム政府主導でハイテク産業を
ハノイ近郊に集めているからな。 
商業都市としてはホーチミンが先行しているけど、
先々を考える若者も増えているのかな。
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
ベトナム 2> 韓国人観光客、夏はなぜニャチャンへ?
 
・韓国人観光客の今年の夏、ベトナムのニャチャン(Nha Trang)が最も人気の旅行先となっている。トレンドはアゴダの検索データによると、2025年夏の予約検索で1位を獲得し、前年比で95%の増加を記録。
・以前はダナンが定番だったが、ニャチャンは直行便の増加によりアクセスが格段に便利に。
・サービスの質も向上し、リゾート、スパ、レストラン、アクティビティが充実。
・韓国メディアは「ベトナムナポリ」とも評し、有名俳優の訪問が注目を集めている。
・物価の安さ、ビザ緩和、距離の近さも後押し要素で、航空券もBusanやSeoulから直行便が多数運航され、競争力ある価格で提供されている 。
 
https://vnexpress.net/ly-do-khach-han-do-xo-den-nha-trang-4911077.html
 
 
 
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元々、韓国人観光客が多いベトナム
観光地にも韓国語表記のレストランやお土産物屋が多く並んでいるからな。


 
 
 
 

 
 
 
 
 

 
 
 

 


 
 
 
"Today's Noteworthy Asia News"
         
6 Topics from Hong Kong, Thailand (2), Malaysia, and Vietnam (2)
 
<Hong Kong> Northern Link Project: Main and Branch Lines Will Open Together by 2034
 
On July 8, MTR and the Hong Kong Government signed the first agreement for the Northern Link project. The main line (Kwu Tung, Au Tau, Kam Sheung Road, etc.) and the branch line (Huanggang Port, Heketou, Zutou, etc., a 6.2km tunnel) will be built together and open in 2034.
MTR said the reason is to save money and shorten the schedule, not because of financial problems. The branch line design will be submitted next year, and they may use design rules and building skills from mainland China.
After opening, the “co-location border control” system will be used, so travel time will be shorter. For example, it will only take 12 minutes from Kam Sheung Road to Kwu Tung, down from 60–80 minutes.
 
https://hk.on.cc/hk/bkn/cnt/news/20250708/bkn-20250708185405921-0708_00822_001.html
 
 
 
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The Northern Link is a 10.7km loop line connecting the East Rail Line and Tuen Ma Line.
It will help people travel across the New Territories. Five new stations will be added, and a branch line to Shenzhen will be built.
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
<Thailand 1> High-Speed Rail Project (Bangkok–Korat) Is Moving Forward
 
On July 7, 2025, Thailand's Transport Ministry shared progress on the high-speed rail project with China (Bangkok to Nakhon Ratchasima/Korat). There are 14 contracts total: 2 finished, 10 under construction.
Contract 3‑5 (Khok Kruat to Korat, 12.38km) is 13.35% done. They asked to change the design from ground to elevated rail. Contract 3‑4 (Lam Takhong to Sikhio, 37.45km) is 96.8% done. Contract 4‑5 (Ban Pho to Phra Kaeo) is waiting for a deal in July 2025 after talks about protecting a UNESCO World Heritage site.
Overall progress is 45.6%. The plan is to finish by 2032. The Deputy Minister asked to speed up the work. Temporary and return lines should be ready by August 2025.
 
https://www.thairath.co.th/news/local/bangkok/2868960
 
 
 
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The delay was because they had to change the design to protect a world heritage site.
I hope they don’t do bad work just to finish quickly...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
<Thailand 2> Farmer Learns a Lesson from a Jar of Beans
 
A farmer tries to take beans from a narrow jar. He grabs too many and can’t pull his hand out. A neighbor says, “Let go first.” He lets go and removes his hand easily. He then learns that turning the jar over brings the beans out easily.
This is a lesson about how desire and habits can stop us from thinking clearly. It can also apply to politics or daily life.
 
https://www.thairath.co.th/news/local/2869256
 
 
 
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This is a business lesson in Thailand.
When we are greedy, we often make the same mistake.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
<Malaysia> School Bus Accidents: Group Wants All Drivers to Join Safety Association
 
A group of school bus drivers in Malaysia wants the government to require all bus operators to join their safety association.
 
・Now, over 7,000 school buses are running without joining. The only check is an online application to APAD, with no check on driver experience or record.
 
・If they join, they can join safety training and learn maintenance.
 
・Joining costs only 40 ringgit (about 1,200 yen) per year, but many do not join.
 
・Many members are old drivers or single mothers. Some buses are too full and accidents happened.
 
・The group says, “Children’s safety is like a time bomb now.”
 
https://www.malaymail.com/news/malaysia/2025/07/08/school-bus-safety-crisis-coalition-calls-for-mandatory-association-membership-to-safeguard-kids/183256
 
 
 
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It’s only 40 ringgit a year.
Maybe it’s time to make it mandatory.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
<Vietnam 1> Workers Moving from South to North for New Jobs
 
More workers are leaving southern Vietnam (Ho Chi Minh City) and moving north (Hanoi).
 
・Mr. Bich Tao (27), who studied international relations, joined an AI startup and moved to Hanoi in 2020. He now earns 4 times more.
 
・Mr. Vo Doan Chinh, a supply chain expert, changed jobs and got 30% more pay.
 
・But not everyone succeeds. Many quit during the trial period.
 
・Experts say the move is because high-tech, logistics, and electronics jobs are growing in the north.
 
・Many Gen Z workers like to try new things and like Hanoi life. But some still feel the south is more exciting, so it’s unclear how many will stay long-term.
 
https://vnexpress.net/nhieu-lao-dong-mien-nam-ra-bac-tim-co-hoi-4907049.html
 
 
 
 
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The government wants to build a high-tech zone near Hanoi.
Ho Chi Minh is more developed for business now,
but many young people may be thinking about the future.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
<Vietnam 2> Why Korean Tourists Love Nha Trang This Summer
 
・This summer, Nha Trang is the most popular spot in Vietnam for Korean tourists.
 
・Agoda search data shows a 95% increase from last year.
 
・Da Nang used to be the top choice, but more direct flights to Nha Trang made it easier.
 
・Resorts, spas, restaurants, and fun things are better now.
 
・Korean media call Nha Trang “Naples of Vietnam.” A famous Korean actor visited recently.
 
・Cheap prices, easy visas, and short distance help. Many direct flights from Busan and Seoul are cheap.
 
https://vnexpress.net/ly-do-khach-han-do-xo-den-nha-trang-4911077.html
 
 
 
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Vietnam already had many Korean tourists.
There are many Korean signs at tourist spots and shops too.